7 Jan 2019

BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUN

BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUN

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUN|| Ada sesiapa dikalangan pengunjung Belog Kak Gojes yang umur 35 - 40 tahun? KG dalam umur tu... hehehe sedar diri juga ni umur kian meningkat. Jiwa aje yang masih 'muda'.

Korang tahukah?

Di usia  35 - 40 tahun inilah kebanyakan kita mulai diuji.

Diuji dengan apa?

Ujiannya boleh datang dari ibubapa (jatuh sakit, kematian). Yang ini KG sudah lalui sendiri di tahun 2018. Pertengahan tahun kehilangan bapa tersayang dan hujung tahun kehilangan mama tercinta. Sebelum 'pemergian' kedua-duanya, KG dan adik-beradik diuji dengan mengurus ibubapa yang sakit.

Percayalah, rasa penat mengurus samada membawa atau menjaga arwah mama dan bapa ke hospital masih belum cukup lagi KG rasa. Buat korang yang tidak sanggup menjaga atau mengurus ibubapa, korang sangat rugi. Tsk..tsk...kata masuk habuk.

Usia 35 - 40 ini menjadi lebih menarik apabila al-Quran di dalam surah "al-Ahqaaf ayat 15" ada menyebut tentang itu. Allah berfirman yang bermaksud,


"Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: "Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada Mu)."

Ataupun Ujian dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja. Macam-macam ujian untuk mendidik anak-anak sekarang.

Sedar atau tidak pada usia 35 - 40 tahun ini lah, Allah swt 'memanggil' kita 'pulang' bertaubat kepadaNya. Panggilannya selalu berbentuk UJIAN. Kerana bila diberi ujian la kita akan kembali bersimpuh dan mersujud mengadu memohon pertolongan dari-Nya.

KG setelah kehilangan kedua orang tua, memikirkan amalan diri sendiri sepanjang hidup ini. Bertapa banyaknya kekurangan diri. Banyak yang ditinggalkan. Insyallah KG dalam proses membaiki diri dengan menambah amalan.


Tapi...ada juga Orang yang kurang bijak. Mereka tetap leka dan tidak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, mengejar harta dan pangkat, berlumba-lumba memperbanyakkan harta-benda.

Bertapa banyak pun harta, duit kamu ianya tidak akan kamu bawa ke alam barzakh. Ini apa yang KG ingatkan diri sendiri.


Ada segelintir golongan yang sudah berumur 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan aktiviti memancingnya, pertandingan sana-sini, tanahnya berekar-ekar dan banyak lagi. Kan lebih baik jika sudah berumur isilah masa lapang dengan belajar agama, ibadat di masjid, dan aktiviti yang boleh dibawa ke alam sana. Tapi didepan KG, kebanyakannya tidak mempedulikan semua tu. 

Ada yang rasa macam masih sihat, walaupun sahabat-sahabat, saudara-mara ramai yang sudah meninggal, kadangkala tanpa disangka. Siap ada dialog "ehh, nda sangka...muda lagi ba dia tu, nampak sihat seja, boleh meninggal..." dan lain lagi dialog manusia yang memang KG anggap kurang waras bila dia cakap " biasalah..orang yang baik-baik Tuhan duluan ambil ". Eiii..banyak lagi KG dengar tapi itu antara ayat yang melekat di ingatan.

Kita hidup di dunia,tidak tahu bila tiba masa kita untuk 'kembali' ke Rahmatullah. Usia kau tua atau muda bukan sebagai ukuran. Tahap kesihatan kau bagus atau tidak juga bukan sebagai pengukur siapa duluan mati.

 Rasulullah, Sallallaahu alaihu wasallam, telah bersabda:


“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yang bisa melampaui umur tersebut”. [HR. Ibnu Majah: 4236].


Kalau sekarang kita rasa 35 - 40 tahun atau 70 tahun itu lama, bagaimana setelah alam barzakh atau akhirat juga kita dibangkitkan dan hidup dalam waktu yang sangat lama, SATU HARINYA bersamaan RIBUAN TAHUN…

Saat itu, segala harta-benda, pangkat, wang, keseronokan yang kita kejar-kejar sudah tiada gunanya lagi. Yang berguna saat itu adalah AMAL BAIK kita.


Allah ta’ala berfirman (yang artinya):



“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah, dan LIHATLAH DIRI MASING-MASING apakah yang sudah ia PERSIAPKAN untuk KEHIDUPAN ESOKNYA”. [Al-Hasyr:



BERHATI-HATI DIUSIA 35 - 40 TAHUN
Sumber: Pesan Bonda

2 ulasan:

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...