5 Jun 2018

MARATHON BISKUT

MARATHON BISKUT



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

BISKUT RAYA || Korang dah buat berapa jenis biskut? Hari ini dah masuk Ramadhan 18 kalau tak silap ahkak. Ada seminggu lebih lagi nak raya.

Ahkak ni dari minggu lepas, asyik buat planning nak buat biskut konon. Sampai habis minggu lepas habuk biskut pun tiada. Hahah. Masih MALAS.

Tapi tetiba mood ahkak datang, kelmarin ahkak marathon 5 jenis biskut sekali. Batang buruk, ulat bulu, chip coklat, tat gulung nenas dan tat anekaria. Ha..meriah kau sekali buat 5 jenis tau. Tapi lupa gambar batang buruk.

resepi biskut, resepi tat gulung nenas. resepi biskut sedap dan mudah, resepi biskut 2018

Jangan kritik biskut ahkak sebab kaler tat gulung nenas tu hijau dan kuning, kaler biskut ulat bulu tu merah hijau. Memang ahkak kalau buat biskut suka main kaler-kaler.

Tahun lalu tat gulung nenas ahkak ada 4 kaler. Tahun ni dua kaler aje. Malas nak hiaskan dengan sapuan kuning telur dan coklat putih. Hahah..masuk mulut hancur juga. Asal ada dan masih bergulung sebagai tat nenas.

Biskut Tat Anekaria tu baru tahun ni ahkak buat. Setelah hampir 9 tahun tak bikin biskut tu. Resepi mama ahkak tu. Memang resepi legend punya la. Beranekaria wajahnya.

Nampaknya ahkak kena marathon biskut lagi ni. Jom korang...kita membiskut. Siapa yang cari resepi tu.. sini ahkak kongsi Resepi Tat Nenas Gulung tu.

Ahkak pakai resepi ni ya..cuma tak sapu kuning telur tu


Biskut Tart Nenas


Bahan bahan:
250 gm mentega
300 gm tepung gandum
50 gm gula kaster
40 gm tepung jagung
1 sudu kecil esen vanilla
Sedikit kuning telur + sedikit air  +  pewarna kuning - sapuan

Cara cara:

Satukan semua bahan dan uli dengan menggunakan tangan sahaja.

Masukkan dalam acuan dan picit. Letakkan inti dan gulung.

Sapukan sedikit kuning telur. Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 170C selama 25 minit.

Kredit: Azie Kitchen

8 ulasan:

  1. hihihi... tak buat kuih raya.... kuih tunjuk je tahun ni...

    BalasPadam
  2. wow.....cute je..warna warni....tertarik menarik la KG...terbaiklah...

    BalasPadam
  3. sy x balik kampung lagi nak buat biskut raya. sempat ke nak marathon balik kmpung pun 2 hari sebelum raya

    BalasPadam
  4. Waahhh byaknyaa jenis kuih,, kami raya nie pi rumah org saja .. xda bwat kuih raya pun haha

    BalasPadam
  5. yaAllah rajinnya kaygieeee! nak chip coklat tu sikit! hahahaha.

    btw, jemput join segmen blog kc kaygie :D

    BalasPadam
  6. wowwww hebatnyee...sedap2 biskut raya

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...