AFB FEED

CARA KAK GOJES JIMAT MASA MELIPAT KAIN

1:09 PTG

 CARA JIMAT MASA MELIPAT KAIN


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

CARA JIMAT MASA MELIPAT KAIN|| Rasa nak tergelak pula ahkak nak bagitau cara-cara jimatkan masa untuk melipat kain ni. Bukan apa, selalu sangat kain ahkak ni berlambak. Kena tunggu timbul rajin barulah berlipat. Apapun ahkak selalu guna beberapa cara ni ya. Korang boleh ikut kalau rasa sesuai, jika tidak gunalah cara yang korang selesa.

1. Guna penyangkut baju atau hanger

Cara ni, korang mesti ada bekalan penyakut baju yang banyak dan ruangan khas. Itupun kalau baju-baju korang memang banyak la. Sehari berganti baju empat lima kali darab seminggu darab seorang. (ha..kira sendiri anggarannya) KG memang ada ruangan khas untuk baju-baju bersangkut ni. Pada ahkak cara ini paaaaling jimatkan masa. Kenapa jimat masa? Sebabnya masa kau angkat tinggal sangkut saja diruangan khas tersebut. 

2. Asingkan Baju

Asingkan baju untuk apa? Biasanya korang asingkan baju yang ni mak punya, yang ni kakak punya dan seterusnya kan. Ok...KG pun asingkan baju  macam tu juga. Maksudnya memasing punya pakaian la. Lepas tu, ahkak ajak anak-anak berlumba lipat kain dengan syarat kemas dan tersusun. Siapa lipat tak kemas, kena ulang lipat semula. Ngeheheh. Buat macam ni memang cepat jer anak-anak lipat kain. Termasuk suami juga sebagai pengganti mama dorang. Ahkak jadi pengadil sambilan saja sementara masak atau buat kerja lain.

3. Elakkan Lipat Kain Depan TV

Ha..yang ni, ahkak memang tak galakkan pada anak-anak melipat kain sambil tonton tv. Memang takkan siap! Memang ahkak yang akan siapkan semua kain tu. Maka dengan itu elakkan melipat kain di depan tv supaya lancar lipatan baju-baju anda.Tapi kalau ahkak yang melipat kain depan tv,  cepat aje siapnya. Heheh...ala mata ke tv tangan tak tengok tv pun. Melainkan korang jenis 1baju 1jam tak siap tapi drama dah habis.

4. Cuci Kain Dua Kali Seminggu

Opss... jangan kata ahkak ni pemalas ya sebab mencuci kain dua kali seminggu. Disebabkan dalam rumah ahkak ni ada 4 orang saja maka ada kurang aktif sikit penggunaan kain baju. Cucian pertama lepas basuh mestilah jemur kan. Kering saja teruslah lipat kain tu jangan tunggu kain untuk cucian kedua dibasuh pulak. Memanglah bertimbun jadinya kalau tak lipat terus.

5. Dobi

Hantar kain ke dobi. Kalau yang ni memang ahkak ditahap MALAS yang amat. Malas basuh malas juga melipat, maka bagi duit sajalah pada kedai dobi. Jimat masa tapi buang duit la..ahahah.

Okeylah, rasanya cukuplah 5 cara ahkak jimat masa lipat kain tu. Kalau ada cara terbaru ahkak lagi, nanti dikongsikan ya. Kbai.




 CARA JIMAT MASA MELIPAT KAIN, cara lipat kain menjimatkan masa, jimat masa lipat kain,
sumber: Google



You Might Also Like

7 komen

  1. Hehehe...terbaik..elak lipat kain depan tv tu betul...nanti dah masuk cerita lain...baju tak siap lagi berlipat..

    BalasPadam
  2. Ha, memang bagus cara nie. Mak I dah boleh jimat byk masa dan kerunsingan sekrg utk lipat kain bagi kedainya.

    Saps utk ibu bapa

    BalasPadam
  3. hantar dobi yang paling cepat...siap lipat lagi tu.

    dobi ada dua..

    guna machine macam mr bean atau cara old timer..

    hantar dan terus balik.

    yang penting bagi duit.

    settle la keja

    BalasPadam
  4. kalau dah sibuk sangat baru hantar ke dobi...hihihih

    BalasPadam
  5. Information yg terbaik ya .....

    BalasPadam
  6. singgah menjengah..salam dari umifuzy.com

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...

Advertise

Logo Sabahan Blogger
APDM SAPS

SABAHAN BLOGGER(DI BAWAH BAYU KAMI BERSATU)