CARA KE SEKOLAH DULU VS SEKARANG

CARA KE SEKOLAH DULU VS SEKARANG

  Assalamualaikum dan salam sejahtera,

CARA KE SEKOLAH DULU VS SEKARANG  || Banyak sangat bezanya kan. KG mengimbas kembali zaman kanak-kanak KG dulu. Rumah dan sekolah dekat aje. Tiap hari datang ke sekolah berjalan kaki saja. Bapa KG pun jalan kaki aje pergi mengajar di sekolah yang sama. Hujan atau panas tetap kena jalan kaki. Masa tu kereta pun tak banyak lagi. Guru-guru pun tak ramai lagi yang ada kereta. Bukan macam sekarang, guru-guru wajib ada dua atau 3 biji kereta. Kalau laki bini mengajar disekolah yang sama, datang mengajar guna kereta asing-asing. Biarpun jarak rumah ke sekolah tu tak sampai 100 meter pun.

Haaaaa... cerita cara pergi sekolah Dulu VS Sekarang. Sekarang ni KG tengok, murid-murid atau anak-anak kita makin 'MUDAH' untuk ke sekolah. Maksud KG mudah, dorang tak payah berpenat-lelah berjalan kaki, berpeluh kena panas, berpayung bila hujan. Ke sekolah pun wajib kena hantar dan kena ambik.DULU..hujan atau panas kita main redah aje. Kadang sampai rumah sudah basah kuyup kena hujan. Habis segala buku-buku. Bila sekarang, kadang ada pelajar yang bawa motor sendiri, naik bas, mak bapa ambik.Hebatkan sekarang.

Dulu VS Sekarang juga... Masa KG dulu pagi pergi sekolah kebangsaan dan petangnya kena pergi sekolah ugama. Rasa penat tetap ada, tapi satu kewajipan bila pergi sekolah dua sesi tu. Sekarang, kebanyakan anak-anak yang pergi sekolah kebangsaan tidak akan daftar masuk sekolah ugama atas alasan PENAT dan buku-buku yang berat. Anak-anak konon bagi alasan begitu, tetapi sebenarnya disokong oleh orang tua sendiri.(Itu yang KG lihat la) Tapi KG bertegas dengan anak-anak untuk belajar sekolah kebangsaan dan sekolah ugama juga.

Apapun, KG sebenarnya lebih senang jika menghantar dan mengambil anak ke sekolah dan balik dari sekolah. Bukan apa, sekarang ni kan, orang makin berlumba-lumba kumpul kereta. Makin banyak kenderaan atas jalan raya, risiko tu sangatlah tinggi. Dorang pun bawa kereta macam pelesit, bukan peduli yang ada dijalanraya tu manusia atau binatang kadang-kadang. Apalagi kalau sudah tidak waras masa memandu. Semuanya untuk kebaikan anak-anak juga kan kita hantar dan ambil walaupun kemalangan itu tidak berbau.


CARA KE SEKOLAH DULU VS SEKARANG

2 000 komplen:

  1. Dulu kita pegi sekolah jalan kaki jer..bangun pagi seawal 4 pagi.balik sekolah sampai umah jam 3 4 ptg..tu belum kena hujan lagi..haha..

    BalasPadam
  2. dulu saya pergi ke sekolah pas sd cuma jalan kaki, tapi jaman sekarang malah pernah saya liat anak sd bawa motor -_-

    Salam dari Blog Jusnewbiego

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...