9 KEGUNAAN KULIT TELUR YANG PERLU ANDA TAHU - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

20 Oktober 2015

9 KEGUNAAN KULIT TELUR YANG PERLU ANDA TAHU

9 KEGUNAAN KULIT TELUR YANG PERLU ANDA TAHU


9 KEGUNAAN KULIT TELUR YANG PERLU ANDA TAHU
sumber : google

Assalamualaikum dan salam sejahtera

9 KEGUNAAN KULIT TELUR YANG PERLU ANDA TAHU  || KG selalu sangat buang kulit telur. Sebabnya rajin goreng telur untuk anak-anak dan diri sendiri. Masa layari internet tadi KG ternampak kegunaan lain kulit telur ni. Mungkin masih ramai yang tidak tahu kegunaan kulit telur ni kan. Macam KG la, baru tahu. Jadi kalau yang tak tahu tu, meh kita tengok apa dia kegunaan kulit telur yang selalu kita campak dalam tong sampah tu.


Baja:
Salah satu cara terbaik untuk menggunakan kulit telur adalah menjadikannya baja. Kulit telur kaya akan kalsium. Kulit tersebut dapat hancur dan menyebar di tanah sehingga menjadi baja yang mengandung kalsium. 

Wadah untuk menanam: 
Anda boleh menanam bibit kecil di bagian kulit telur. Pastikan Anda membuat lubang kecil untuk memungkinkan benih tumbuh.

Mengatasi saluran air tersumbat:
Saluran air di dapur Anda sering tersumbat? Haluskan kulit telur sampai menjadi bubuk, tuang dalam saluran tersebut dan biarkan semalaman. Anda boleh menambahkan sedikit cuka untuk hasil yang maksima.

Makanan haiwan:
Kulit telur kaya akan kalsium, zat besi dan mineral, Anda dapat memberikannya pada haiwan peliharaan Anda. Tambahkan kulit telur yang sudah dihancurkan dalam makanan haiwan untuk menambah nutrisi. 

Pestisida organik: 
Hancurkan kulit telur dan taburi mereka di sekitar sayuran dan buah-buahan. Selain tidak merosakkan tanaman, kulit telur dapat mengusir hama seperti siput, lalat atau ulat. 

Membersihkan alat dapur: 
Anda dapat mencampur kulit telur yang sudah dilumatkan dan tambahkan cuka untuk membersihkan peralatan di dapur. Hal itu bertindak sebagai scrub untuk membersihkan peralatan dapur.

Perawatan kulit: 
Haluskan cangkang telur dan campur dengan putih telur. Sapukan ramuan tersebut pada wajah dan biarkan kering. Bilas dengan air dingin untuk mendapatkan bercahaya dan kulit lentur. Kulit serta putih telur dapat melawan penuaan dan membuat kulit bersinar. 

Mengurangi rasa pahit kopi:
Jika Anda ingin rasa kopi tidak terlalu pahit, ada alternatif selain gula. Jika Anda ingin membuat kopi manis Itu tidak banyak pahit, tambahkan kulit telur yang sudah dihaluskan dalam gelas. Masukan bubuk kopi kemudian baru ditapis. Hal Ini tidak akan merosakkan rasa kopi tapi akan membuat rasa pahitnya berkurang. 

Karya seni:
Banyak seniman yang memanfaatkan kulit telur sebagai bahan untuk membuat prakarya. Mereka menempelkan kulit telur dalam guci, bahkan menjadikannya lukisan. 

sumber : DISINI

5 ulasan:

  1. Banyak kegunaan..Hahaha..selalu kulit telur buang je..hehe

    BalasPadam
  2. wah banyak rupanya kegunaan kulit telur..dan dah banyak juga di buang begitu saja.. :>)

    BalasPadam
  3. Banyak rupanya kegunaan kulit telur nih...

    BalasPadam
  4. Banyak kegunaan dia yang Nani tak tahu. Hehe. Selama ni buang je

    BalasPadam
  5. Wahhhh, bnyak manfaat rupa2nya kulit telur... hurmmm, boleh cuba mempraktikkannya ^^

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...