JAUHKAN 5 SIKAP INI DALAM RUMAHTANGGA - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

07 September 2015

JAUHKAN 5 SIKAP INI DALAM RUMAHTANGGA

JAUHKAN 5 SIKAP INI DALAM RUMAHTANGGA

kredit : UNCLEZUAN
Assalamualaikum dan salam sejahtera

JAUHKAN 5 SIKAP INI DALAM RUMAHTANGGA   || Hari ini KG terasa mahu buat entri pasal rumahtangga biarpun KG bukan pakar motivasi macam Ustazah Nor Bahiyah yang petah berkata-kata tapi KG mahu juga buat entri in. Untuk motivasi diri dan sesiapa saja yang perlu motivasi la.

Satu
Bohong atau menipu pasangan anda. Sila jauhi sikap ini...biar dengan alasan apa sekali pun. Jangan sikit-sikit bohong atau menipu bila kedapatan senang-senang bagi alasan " Nak jaga hati sayang...kalau berterus terang nanti makin marah..jadi terpaksa tipu sunat la..." Ini biasa yang aku dengar alasan...Ekekkeek..dalam novel pun ada kisah macam ni juga. Jadi tolong jauhi erk. Yang si pasangan tu pula kalau pasangan kita terus terang, sila la bertolak ansur sikit...karang serba salah nanti...gaduh la pulak...

Dua
Panggilan mesra antara suami isteri...ini mestilah dibuat. Bukan dijauhi...ekekekeke...jauhilah sikap yang tidak mesra..Jangan masa nak bercinta-cinta aje panggil segala Darling la...princess la...sayang la...abang la..hubby la...macam-macam la...tapi bila sudah kahwin, sudah jadi suami isteri...bertukar jadi..."hoi..awak...bapanya...mamanya...dan sebagainya..." mungkin juga panggil nama. Ekekek...aku memang panggil nama juga dengan Mr.D..tapi masa geram + Marah...ha, nama penuh tau..Ha ambik kau...ekekeekk...

Tiga
Makan sepinggan...tidur sebantal...wah...jangan salah sangka...ini bukan untuk dijauhi..tapi amalkan selalu. Baik untuk hubungan suami isteri...aku sudah praktikkan...Tapi kan, bila balik rumah mama...mama aku akan cakap " eh..kamu ni macam tidak cukup piring di dapur tu..ini mesti kes malas basuh piring ni kan..." <---kejam sungguh tuduhan  mama ku itu... Aku selamba aje jawab " ala ma, orang mau main  romantik-romantik la..ni bukan malas...sedangkan Rasullullah pun makan sepinggan dengan isterinya..." ha..bersyarah dengan mama pula. "ha..iya la tu" Jawab mama. Jauhkanlah makan asing-asing..makan bersama lagi baik...rasa sempurna aje...

Empat
Cemburu membabi buta...segala telepon mahu dicheck setiap saat.Weh...mana best macam gitu...ada prasangka dengan pasangan.. Tapi sebenarnya perlu juga tu...tapi janganlah macam polis segala-gala mahu diperiksa. Bagi kebebasan..dan ingat wahai suami dan isteri...kebebasan bukan untuk korang selingkuh tau..Dosa!

Lima
Kerja berjauhan...Boleh...tapi pada aku kurang rasa 'sedap' hubungan yang berjauhan. Seharusnya saling percaya tapi bila syaitan menghasut...mustahil tidak tergoda anak adam kan..ekekekek...jadi aku buat prinsip aku sendiri...kalau suami kerja di tempat lain..haruslah si isteri ikut. Jaga la makan dan pakai suami...jika isteri pula yang kerja jauh..suami haruslah rajin-rajin bersama isteri...jangan pula nanti si isteri ni pandai kerja siang dan malam...

Pssssssssssstttt..okey itu aje...motivasi ini KG dapat pepagi ini. Selepas dengar kisah kawan sekerja yang berpindah stesen, sudah bercerai gara-gara si isteri ini kerja siang malam huh, lupa anak-anak yang mahu ditanggung. Sungguh tidak bermoral seorang ibu begini!!!

5 ulasan:

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...