#CABARAN20HARI | AMALAN BERBALAS JUADAH DIBULAN PUASA - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

04 Julai 2015

#CABARAN20HARI | AMALAN BERBALAS JUADAH DIBULAN PUASA

#CABARAN20HARI | AMALAN BERBALAS JUADAH DIBULAN PUASA


gambar dari SINI

#DAY8 #CABARAN20HARI | AMALAN BERBALAS JUADAH DIBULAN PUASA memang banyak kebaikannya. Itupun kalau masih diamalkan hari ini. KG dulu masa zaman budak-budak, KG ni la selalu yang tukang hantar juadah ke rumah jiran. Mak suruh. KG nak main sampai puas petang tu pun tak senang. Hehehe..mana ada main. Jadual KG dulu padat terutama Isnin hingga Jumaat. Pagi sekolah kebangsaan dan petang ke sekolah ugama. Balik pun jam 5.40 petang. Bila bulan puasa balik aje dah penat. Bukannya naik kereta balik dari sekolah..jalan kaki!!!

Amalan berbalas juadah sekarang rasanya dah tiada dikalangan jiran-jiran KG ni. Tahun-tahun sudah KG masak lebih terutama kuih muih dengan niat nak bagi jiran tau-tau jiran semua tutup pintu. Anak KG bagi salam pun tak bersahut. Sejak dari tu KG tak masak lebih dah. Jiran takut kut KG nak bagi juadah, padahal bukan letak racun pun.

Dengan itu #Cabaran20 Hari Amalan berbalas Juadah dibulan puasa ni memang KG tak buat la. Sebab jiran masing-masing nak makan juadah sendiri..heheheh. Okey..sekian...


5 ulasan:

  1. dulu-dulu tak kisah pun, sekarang kisah juga la makanan dari mana dapat tapi kan kalau dah berjiran tak kan la nak buat jahat lagi kan..huhu

    BalasPadam
  2. ishhh...sampai gitu sekali ke...apa la salahnya kalau terima jer...nak makan atau tak, terpulang la pada masing masing kan...

    BalasPadam
  3. kite paling mengelat kalau kena suruh anta juadah g umah jiran...selalu suruh adik je..hehehe

    BalasPadam
  4. laa smpai cmtu jiran tu..makanan pn xnak.kalau sy lg suka..kongsi2 rezeki dgn jiran2...

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...