Asal aje dengar SABAH atau ORANG SABAH...mesti korang mulalah guna 'BAH'. Padahal bukan guna cara betul...itu sudah jadi mengejek namanya... - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

20 Disember 2010

Asal aje dengar SABAH atau ORANG SABAH...mesti korang mulalah guna 'BAH'. Padahal bukan guna cara betul...itu sudah jadi mengejek namanya...

Malam Sabtu lalu aku menonton Pilih Kasih di TV2. Kenapa ya...asal aje ada orang Sabah ke..atau perkataan SABAH mesti korang mulalah keluarkan ayat yang ada BAH. Aku bukan kisah sangat kalau penggunaan ang betul, tapi SALAH! Dan itu menjadikan ayat kamu seperti mengejek. "Bah..apa bah...bla..bla..bah...bah..bla..bla.." Eii..cubalah bayangkan bahasa negeri kamu dipersenda. 

Aku orang Sabah...maka bila ada orang guna perkataan BAH ini terutama dari negeri lain memang la amat perasan dengan cara mereka menggunakan perkataan itu. Kengkadang letak tak tentu hala aje..ikut suka dorang...aku marah? ooo..tidak..tapi sebenarnya mahu menegur.

Dua minggu lepas aku ikut kursus Fail dan Rekod. Penceramah jemputan adalah dari INTAN Sabah. Akak tu asal Johor, dan telah berada di Sabah ini selama 2 tahun. Apa yang aku suka dengan akak ni, bila bagi ceramah laju aje macam jet. Tapi aku dapat tangkap la isi-isi ceramah dia biarpun laju. Dalam ceramah-cermah dia juga ada terselit perkataan 'BAH'...konon cara orang Sabah bercakap la. Tapi sebenarnya adakalanya perkataan tu salah tempat digunakan..dan menyebabkan seperti kehingi-hingi atau mengolok-olok. (walaupun sebenarnya tidak berniat)...Tapi kan kadangkala aku dengar di stesen-stesn radio macam ERA, Hot Fm..dan lain-lain. Asal ada pemanggil dari Sabah ada saja si deejay ni buat ayat guna perkataan BAH..kalau betul cara guna tu tidak apa..ini sengaja ditekan perkataan BAH seakan mengolok-olok...kebanyakan para deejay tu la...

Pssssssssssssttttttt...guna loghat negeri orang tidak salah..tapi janganlah buat-buat macam mengolok-olok loghat negeri orang..Tidak baik la begitu...1Malaysia kan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...