Mari Belajar Bahasa Dusun - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

21 Disember 2009

Mari Belajar Bahasa Dusun



Ada kawan aku tu, dia yg kasi cerita ini stori mori. Hehehe...sampai ke hari ini masih terngiang² di telinga. Ari tu dia ceita time kami turun KK...cerita ni sebenarnya bikin aku ketawa sampai kuar air mata. Jd teringin plak mo kongsi benda ni...tp aku rasa kan klu org melayu+Cina+India mmg nda paham ini stori.


storinya....
satu ari ni satu org bangsa dusun pigi kedai utk beli satu barang...
tiba di kedai
Tauke(Cina): ya mau cali apa?

Pembeli(Dusun):aa...tauke adakah itu barang yang nombor sembilan pensansang tungau?

Taukeh(Cina):?????ha? itu apa balang wooo...sy tala tau ooo


korang tau apa benda yg dia carik tu?huhuhu....













pensansang tungau=kucing tersangkut*(maksud ni aku merujuk kpd org yg lebih arif berbanding aku)




aku sebenarnya biarpun berbangsa dusun(bapa dusun + mama jawa) tp bukan terer cakap bhs dusun ni. ngehehehe...Jawa lagi la aku nda tau..Bahasa Jiwa bangsa tapi aku ni apa kes?

dekat seminggu jugak aku rasa aku nda apdet ni blog...bila aku x apdet mesti aku teringat Melz...Coz dia pernah taip n3 utk apdet blog ni kena rajin.Kiranya aku rasa  cam aku ni pemalas plak...k la cukup la tu.

7 ulasan:

  1. hehehe
    sy pun ade rmai kwn2 dusun
    byk cite2 lucu yg sy dengar heheh

    BalasPadam
  2. wahahahahhah....kelakar cam haram.tensen orang dusun baca mende nih

    BalasPadam
  3. mmg byk crita versi dusu ni...tp yg plg sy ingat ni la

    BalasPadam
  4. pensansang tungau...
    Adehh.. buli jugak ka itu... mau ketawa dulu. hahahaa.

    BalasPadam
  5. slm..

    wow..suprise.. nak ketawa pun ada ni..hehe..:)

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...