Kesian Rafflessia tu... - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

28 Disember 2009

Kesian Rafflessia tu...

hari ini pigi opis dikejutkan dgn kejadian yg amat menyayat hati. huhuhu...bud² Rafflessia yg sedang membesar dekat opis telah dirosakkan oleh Orang Utan yg satu²nya menjadi perhatian di tempat kerja aku ni.Org Utan tu namanya 'Jakie'. Kenapa Jakie?Padahal betina...tu pertanyaan yg biasa kami dengar bila pelancong datang. Tp kebanyakan pemandu pelancong yg bertanya la...dan kawan² aku ada yg menjawab " sbb nama dia yg betul Jacklyn dan dipendekkan jadi Jacky la"...
ekceli aku bukan mo cerita pasal Org Utan sekor ni...tp bunga terbesar di dunia tu. Sedihnya tengok bila dua bud tu suda terpisah dari perumahnya! Kejamnya si Jacky ni taw. Dan oleh sebab Org Utan ni sudah wat kesalahan, maka ianya telah ditahan reman ...kwang kwang kwang...ala kena kurung jak pun. 
Dgn kejadian pagi ni(sebenarnya berlaku semalam) tp baru tau ari ni...kepala otak aku memikirkan kenapa si Jacky tu wat gtu. Jadi aku telah wat kesimpulan sendiri..."agaknya, dia takut saingan dr bunga ni coz...selama ni pelancong datang hanya tertumpu dengannya"
adakah begitu? huh aku pun nda tau. Cuma kesimpulan aku jak tu. Tapi kan betul  bah...selama ni memang org Utan sekor ni jak yg jadi perhatian pelancong. Huh bunga ni baru jak muncul...sememangnya bnga ni memang ramai peminat...kalau di kampung Poring sini Org kampung ramai yg 'tanam' Rafflesia...hihihi jan terkejut tau...1 bijik bunga ni jak boleh dapat beberapa ribu dlm 1-4 hari....sila bayangkan klu korang dapat gitu...
Okey la...tu jak la utk ari ni...selamat membaca N3 aku yg tdk seberapa ini...


(sepatutnya akan berkembang lebih kurang seperti ini...gambar ni aku gugel jak)
(ni la gambar Orang Utan yang bernama Jacky...heheh...tu kawan sekerja aku bagi makan.Ha klu angi si 'kawan' ni ok dapat la duduk dekat dgn dia..klu dtg bulan si 'kawan' ni...dr jauh dia nampak macam mo kasi patah2 urang jak)



9 ulasan:

  1. huhu...cute nyer orang utan tuh

    BalasPadam
  2. kampung poring??
    dekat dgn ranau ka??

    BalasPadam
  3. Di mana ni? Di sandakankah?ranaukah?

    BalasPadam
  4. to Aidi Safuan: huh..klu tengok dr dekat lagi kiut...(kiut la mangkali)

    to Zella: Kg.Poring di Ranau la tu Zella

    to Fay: Di ranau bah

    BalasPadam
  5. Di Ranau bah....hihihihi...

    Dulu masa gi tak jumpa orang utan...mesti hensem!

    ;D

    BalasPadam
  6. to Ixora: tak hensdem tapi ayu...

    BalasPadam
  7. laa pic kawan u dgn urang utan... igtkan u dgn kwn u... jgn marahhh

    BalasPadam
  8. to jogger: sy x brani ambik gambar dgn org Utan...sbb dia suka lelaki la...

    BalasPadam
  9. yati...org utan ader datang bulan ker??

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...