KURANG AJAR!!! - Belog Kak Gojes

Latest

PERSONAL/LIFESTYLE/FOOD/ENTERTAINMENT/TIPS/NOVEL

BANNER 728X90

14 Oktober 2009

KURANG AJAR!!!

yA!...Sengaja aku wat tajuk N3 begitu. Sbb apa? Sebabnya sejak bbrapa ari ni aku benar² sakit...fizikal n ati! Semalam baru terhambur sedikit dr sejuta rasa kemarahan dlm diri aku.itu belum cukup melegakn dadaku. Slma ni aku tggal dgn family hubby. Dari mula hubby ckp yg aku kena sAbAr duk serumah dgn adik²nya..SABAR! Ya...biarpun aku mmg bukan jenis yg sabar tp terpaksa jugak.Kini hampir 2 thn! Semalam la kesabaran aku benar² berada ditahap maksima!!! Dgn kisah yg aku alami ini aku terbayang dgn kisah² dinovel yg pernah aku baca. Idup aku spt perjalanan dlm NOVEL itu.
Manusia itu telah 'menghalau' aku dr rumah!...Dia muda 8 ka 7 tahun dari aku tapi berani dia 'halau' aku. Ello...klu setakat hendak keluar dr rumah dia tu aku memang teruja saaaaaaaangat mo kuar.(aku peduli apa klu dia dlm keadaan tdk sedar melafazkan kata² kesat pada aku dan anak2 aku...*mabuk la) Sesiapa pun bukan suka tinggal dgn manusia yg bertuhankan ARAK!...Aku biarpun x cukup Lima waktu tapi aku tdk hidup spt org KAFIR!



Sampaikan semalam la aku doakan agar Allah SWT turunkan bala pada manusia itu( SIL )...Dia maki aku KURANG AJAR?!!!! ops...pembetulan *PEREMPUAN KURANG AJAR*. Huh...memang aku kurang ajar! Tapi kurang ajar aku lain bukan spt kurang ajar dia....Kurang ajar ka klu menegur membawa lelaki masuk ke dalam bilik? Kurang ajar ka klu menegur tidur dgn lelaki bukan muhrim?Kurang ajar ka kalau mmg aku tidak suka pada org yg berTUHANkan ARAK?Kurang ajar ka aku?
Aku ingat sgt ayat dia...'sblm ko dtg di rumah ni, hidup kami aman. Tapi ko masuk saja di  rumah ini jadi kacau' <---- ha ayat ni aku faham sgt la maksudnya....sblm aku masuk sana tiada yg tegur perbuatan maksiat dorg tapi bila aku sudah masuk sana mmg la aku bising. Aku ada anak² yg sedang membesar...dan aku TIDAK mahu perbuatan dorg tu jadi contoh anak² aku. Dia sendiri pun ada anak...takkan mahu anak perempuan dia jadi spt dia? Ya Allah perempuan itu...Sampaikan bergegar seluruh tubuh aku semalam berbalas cakap dgn manusia yg sudah dikuasai minuman. Aku baru jugak sihat tapi sudah berdepan dgn benda tu suma lagi.
Hubby ckp wat pa aku layan sgt cakap urg yg sudah mabuk...dlm ati aku jawab...suka ati aku. Apapun yg dia cakap mmg melekat dlm kepala aku...sebenarnya aku tiada tempat mengadu, bukan niat aku memburuk2 kan keluarga hubby aku tapi dia benar2 keterlaluan. Perempuan itu cakap lagi...aku pijak² kepala dorg dirumah. Ya Allah...bila masa aku melakukan semua itu. Apa yg aku lakukan selama ini adalah membetulkan apa yg salh pada pandangan aku... Jika kotor...aku katakan itu kotor. Takkan mahu dibilang bersih. Aku tidak dididik dgn suasana yg kotor. Maka aku tdk mahu anak2 aku terbiar dgn kekotoran. Jika benar aku memijak² kepala mereka semua, sudah lama aku yg bermaharajalela dirumah itu. Tapi aku dari dulu sblm kahwin sentiasa sedar diri bila berada di mana². Setakat buat keja² perempuan di rumah pun dia anggap aku buat dia spt ORG GAJI...di sini siapa sebenarnya org gaji?
Aku?...bangun pagi bila tk kerja pinggan mangkuk yg bertimbun dr malam aku cuci. Kain2 yg seminggu tdk bercuci sempat aku mesinkan...semua keja ni selepas urus 2 org anak kecik...jika tdk penat aku menyapu rumah. Memang itu kerja org perempuan. Aku senang lakukan ini semua bila di rumah tinggal kami...(FIL,MIL,hubby,anak buah hubby, dan dua org anak² aku)...tp bila bertambah perempuan itu dan 2 lagi adik2nya...mungkin juga ditambah dgn kawan2 yg entah dari mana di angkut oleh si peremuan baik itu, aku jadi malas buat suma itu. Apa tidak...bangun pagi jam 12 Tengahari. kalau aku ada masak sarapan pagi utk kami...dia cuma bangun dan makan kemudian tidur balik. Sedarkah dia siapa sebenarnya org gaji mereka?Dia membawa kawan2 tapi aku yg masak utk mereka...eiiiii...aku jadi malas la dgn kehidupan gitu...
Lepas tu pandai menjawab lagi bila org tuanya menyuruh buat kerja..."saya ni manusia jugak bah bukan robot. Perlu jugak berehat!" jadi maksudnya aku ni robot?...manusia apa klu berehat melebihi kerja yg dibuat?
Jadi selepas ni,,, sebaik aku melangkah kuar dari rumah itu...aku tdk akan berpaling lagi. Aku jenis yg berdendam...ada masanya jugak aku pulangkan ayat² pada dia.


nota kaki&tangan: aku ini kurang ajar atau kurang ajaran agama?

20 ulasan:

  1. salam...oh sguh besar dugaan Eryati...saye hrp eryati tabah mnempuh dugaan ni

    BalasPadam
  2. Eryati...terkedu eynda baca..kira ni adik hubby la yer...hubby tak bertindak apa-apa ker?? Sabar banyak2 yer....dugaan besar ni...kalau eynda pun mesti terseksa hidup macam tu....

    BalasPadam
  3. cian...baik Eryati pindah jer tu..takut jadi hal yg lebih buruk..

    BalasPadam
  4. eynda: adik hubby. Hubby sampai angkat senapang angin malah sy sendiri suruh tembak saja perempuan tu tp nasib ingat hukuman nt. Sampai hubby mahu tumbuk sj muka perempuan tu tapi yg lain kasi sabar. Sy peduli apa klu pu dia di tumbuk oleh abangnya sendiri?

    Zai kulim: mmg dah nak pindah da...lagipun durg dah menghalau.Wat pa kita nak terhegeh² kan...

    BalasPadam
  5. Terharu sungguh saya baca n3 Eryati ni. Astaghfirullah ... sampai mcm tu sekali diorang layan awak ye.

    Banyak2 kan sabar .... Insya-Allah. Banyak2 kan doa semoga Allah swt beri hidayat pada dia.

    BalasPadam
  6. hmm..semoga ko berjaya menempuh dugaan.

    BalasPadam
  7. kenape cm tue sekali....sabar jelah...

    BalasPadam
  8. eis: ya sy harap pun gtu la

    Zura: ha tu la time mabuk baru kuar taring kan...bila dlm keadaan waras bercakap pun x dengar

    BalasPadam
  9. Salam..

    sabar selagi leh, tak leh, kena lari dri situasi itu:)

    BalasPadam
  10. eh, dasyat juga cabaran eryati...harap tabah.. dan mendapat petunjuk..sabar ye,terharu..

    BalasPadam
  11. tu la...ingatkan sy cuma terbaca dlm novel aje..tak sngka dlm realiti idup sy jadi betul2

    BalasPadam
  12. Sabar2 eryati...ada hikmah disebalik itu semua

    BalasPadam
  13. elokla kuar dr umah tu cept2...
    eryati da tegur tp si perempuan tu ygxnk berubah...
    bnyk2kan bersabar yeee...

    BalasPadam
  14. Ya Allah....
    besar betul dugaan awk Eryati..
    x sangka iena ada sahabat yg ter[aksa tanggung hidup sebegini..Awk mmg seorang isteri yg kuat dan tabah..iena bangga ngan awk..kuatkan semgat..kena ingat tujuan sebenar awk je..yg penting niat awk mmg betul..sabar ye..

    BalasPadam
  15. salam kak.
    sabar je la kak. yang penting akak dah jalankan tanggungjawab akak tegur dia mana yang patut.
    selbihnya, semua urusan dia dengan Allah.
    semoga akak tabah.
    pasti ada hikmah nya di sebalik semua ni.

    tapi kalau saya jadi akak, saya lempang aje budak tu. hehehe.

    BalasPadam
  16. salam...akak...sbr ok?setiap dugaan dan cabaran dalam hidup sbnarnya melatih kita utk kuat.jgn menyerah kalah..pasti ada hikmah

    BalasPadam
  17. besar sungguh dugaan yang terpaksa yati harungi..takpelaa, pengalaman tu sumer akan lebih mematangkan kiter

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...